15 Şubat 2015

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI - 6

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI

Bölüm 11. SAP Sistemlerinde Oss Note , Support Package Uygulamaları

Bu başlık altında SAP Sistemlerinde oluşan problemleri gidermek adına ya da sistemde ilgili paketlerin güncellenmesi gerektiği durumlarda yapılacak olan işlemler anlatılacaktır.

SAP sistemi bir çok alt yazılım bileşeninden oluşmaktadır. Bu bileşenlerin güncelleştirilmesi için düzenli olarak SAP Note ve SAP Support Package ler yayınlanmaktadır. SAP sistemi idealde yasal gereklilikleri yerine getirmek , bilinen problemlerin giderilmesi ve yeni fonksiyonlar kazanması adına en güncel versiyonlara çıkartılması tavsiye edilir.



Resim 11.1 SAP Note ve SAP Support Package

SAP Note ları  programlar için düzeltmeler , tavsiyeler ve oluşan kod hatalarının düzelten verileri içermektedir. Support Package ler ise uyarlanmış ve standart sap objelerinin güncelleştirmelerini içermektedir. SAP sisteminde her yazılım bileşeninin kendi Support Package seviyeleri mevcuttur ve birbirinden bağımsızdır.

SAP Note ları sisteme Note Assistant Ekranından ( SNOTE ) ; Support Package ler Support Package Manager Ekranından ( SPAM / SAINT ) sisteme uygulanabilir.

SAP Note ları Note Assistant Ekranınından ( SNOTE ) aşağıdaki adımlarla uygulanmalıdır :

1. SAP Note ları SAP Service Marketplace ( service.sap.com/notes ) üzerinde ilgili anahtar kelimelerle arama yapılarak ya da SAP Note numarası biliniyorsa onun yardımıyla aranır. İçeriği ilgili uzman tarafından değerlendirildikten ve onaylandıktan sonra sistemlere yükleme aşamasına geçilir.

2. Eğer ilgili SAP Note manuel düzeltme içeriyorsa ( Kodda yapılması gereken düzelmeler vb. ) bu değişiklikler geliştirme sisteminde yapılarak , Test sistemi ardından Canlı sistemlere taşınabilir. Eğer SAP Note Assistant ekranından uygulanabilirse ilk olarak bu SAP Note Geliştirme Sistemi ( DEV ) da  sistemine indirilir.

3. Geliştirme Sistemi ( DEV ) da Note Assistan ekranı indirilen bu SAP Note un sisteme uygulanabilirliğini  sistemdeki ilgili paketin versiyona bakarak kontrol eder.

4. Eğer versiyon uygunsa indirilen bu SAP Note İmport adımıyla sisteme uygulanır ve uygulanan bu SAP Note bir request e bağlanır.

5. İlgili SAP Note request yardımıyla Test ( QAS ) sistemine taşınır ve burada ilgili programlarda çalışırlığı kontrol edilir ve eğer bir problemle karşılaşılmaz ise bu SAP Note yine request yardımıyla Canlı ( PRD ) sisteme taşınır.


Resim 11.2 Note Assistant Ekranı ( SNOTE )

SAP sistemlerinde kuruluş sırasında standart bileşenler kurulur. Bu standart bileşenler dışında yeni bir bileşen eklenmesi ihtiyacı durumunda bu işlem SAP Sisteminde Add-On Installation Ekranından ( SAINT ) yapılabilir. Mevcuttaki bileşenlerin yeni versiyonlarının yüklenmesi işlemi de Support Package Manager Ekranından ( SPAM ) yapılabilmektedir.

Sistemde bu ekranların  ( SPAM / SAINT ) bileşeni aynıdır ve aynı seviyededir. Sistemde bir güncelleme ya da yeni bir bileşen eklenmesi öncesinde ilk olarak bu bileşen en son versiyona yükseltilmesi öneririlir.


Resim 11.3 SPAM / SAINT versiyon Güncelleştirilmesi

SPAM / SAINT güncelleştirilmesi işlemi sistem üzerinde SPAM transaction ı üzerinden yapılmaktadır. SPAM / SAINT bileşenin son versiyonu SAP Service Marketplace üzerinde kontrol edilip indirilir. İndirildikten sonra bu güncelleştirme ya işletim sistemi üzerinde ilgili dizine ( EPS\in ) açıldıktan sonra SPAM ekranından “ Support Package  -> Load Packages -> From Application Server “ menüsünden ya da indirilen client tan SAP GUI üzerinde SPAM ekranından “ Support Package  -> Load Packages -> From Frontend ” menüsünden sisteme yüklenir.

NOT : SAP sistemlerinde yapılacak olan güncelleştirme işlemleri sadece 000 client ından yapılabilir. İlgili güncelleştirmeleri yapabilmek için sistemde geçerli bir Maintance Certificate bulunmalıdır. Bu sertifika da SAP Service Marketplace üzerinden indirilip ( SLICENSE ) ekranından sisteme yüklenebilir.

SPAM / SAINT güncelleştirilmesi için ilgili paket sisteme yüklendikten sonra SPAM ekranında “ Support Package ” ana menüsü içindeki “ Import SPAM/SAINT Update “ ile güncelleştirilmesi yapılabilir.


Resim 11.4 Support Package Güncelleştirilmesi

SPAM / SAINT güncelleştirilmesi tamamlandıktan sonra artık ihtiyaç duyulan bileşenler için Support Package Güncelleştirilmesi adımına geçilebilir. Bu işlemler aşağıdaki adımlarla uygulanmalıdır :

1. Güncelleştirilecek olan paketler SAP Service Marketplace den indirilir.

2. Öncelikle Geliştirme ( DEV ) sisteminde bu paketlerin uygulanması gerekir. Bunun için Geliştirme sisteminde 000 client ına logon olunur ve geçerli bir Maintance Certificate varsa indirilen paketlerin sisteme yüklenemesi adımına geçilir.

3. İndirilen paketler  ya işletim sistemi üzerinde ilgili dizine ( EPS\in ) açıldıktan sonra SPAM ekranından “ Support Package  -> Load Packages -> From Application Server “ menüsünden ya da indirilen client tan SAP GUI üzerinde SPAM ekranından “ Support Package  -> Load Packages -> From Frontend ” menüsünden sisteme yüklenir.

4. İndirilen paketlerden ayrı ayrı yüklenmesine izin verilenler teker teker sisteme yüklenebileceği gibi toplu halde de sisteme yüklenebilir. Bunun için ilk olarak “ Queue Defination “ işlemi yapılmalıdır. Bu işlemi SPAM ekranında “ Diplay / Define “ tuşuna basılarak ilgili paket seçimi yapılabilir.

5. Seçilen kuyruğu sisteme import etmek için ana menüden “ Support Package -> İmport Queue “ seçeneği seçilir. İmport la ilgili seçeneklerden istenilenler seçildikten sonra import işlemi başlar. Uygulama esnasında log ları görmek için ana menüdeki “ Goto -> Import Logs -> Queue “ seçeneği seçilebilir.

6. İmport işlemi tamamlandıktan sonra kullanıcıdan uygulanan paketlerin onaylanması gerekir, bu işlem “ Support Package -> Confirm “ seçeneğinden yapılabilir.

NOT : SAP Support Package işlemi sistem yoğunluğunun en az olduğu zaman diliminde yapılmalıdır aksi halde sistemde çalışan kullanıcı ve işlerin performansları olumsuz etkileneceği gibi çalıştırmak istedikleri bileşenler güncelleştirilmesi sırasında hatalar alınır.



Bölüm 12. SAP Sistemlerinde Transport Kavramı ve Yönetimi

Bu başlık altında SAP sistemlerinde yapılacak geliştirme ve uyarlamaların taşınması ve ilgili sistemin yönetimi konuları işlenecektir.

SAP sistemlerinde ihtiyaç duyulan geliştirme ve Uyarlamalar Geliştirme sisteminde yaratıldıktan sonra Test sisteminde gerekli kontroller gerçekleştikten sonra Canlı sistemlere taşınması için kullanılan altyapıya “ Transport Management System ( TMS ) “ adı verilir. SAP Sistem Yöneticisinin görevi ilk olarak bu sistemi kurmak , ardından gerekli bakımlarını yapmak ve bu sistem üzerinde ihtiyaç duyulan taşıma işlemlerini yerine getirmektir.


Resim 12.1 Mantıksal ve Fiziksel Transport Sıralaması

TMS altyapısında kullanılacak olan işletim sistemi seviyesindeki dizinler SAP sisteminin kurulumu sırasında yaratılır. İhtiyaç halinde bu dizinlerin kapasite artışı yapılabilir. SAP parametresi DIR_TRANS bu dizinlerin bulunduğu yeri gösterir. Default olarak bu dizinler unix sistemlerde “  /usr/sap/trans “ , windows sistemlerde ise “\\$(SAPTRANSHOST)\sapmnt\trans”  olarak tanımlıdır.

Ana transport dizini altındaki önemli alt dizinler şunlardır :

. bin : Ayar dosyalarının bulunduğu alt dizindir.

. buffer : Sistemlere taşınacak olan request lerin bufferlandığı alt dizindir.

. data : Requestlerin export edilmiş verisini içeren alt dizindir.

. cofiles : Requestlerin tipi , kodları vb. bilgilerin bulunduğu dosyaları içeren alt dizindir.

. log : Transport süreciyle ilgili tüm log ların bulunduğu alt dizindir.


Resim 12.2 Transport Dizinleri

SAP sistemlerinde TMS altyapısı kurulumu 000 client ında yetkili bir kullanıcı ile giriş yapıldıktan sonra STMS transaction ı üzerinden yapılır. Bu ekrandan şu ayarlamalar otomatik olarak yapılabilmektedir :

. Bir tane SAP sistemini Transport Domain Controller olarak belirlemek.

. DOMAIN_<SID> adında Transport Domain yaratmak.

. GROUP_<SID> adında Transport Grubu yaratmak.

. SAP sistemi 000 clientında TMS işlemleri için TMSADM system kullanıcısını yaratmak.

. Gerekli RFC bağlantılarını yaratmak.

. DOMAIN.CFG ayar dosyasını yaratmak.

“ Transport Domain ” aynı TMS üzerinde birbirleriyle bağlantılı olması karar verilen sistemleri içeren bir yapıdır. “ Transport Domain Controller “ bu TMS yapısı üzerinde merkezi olarak yönetim sağlanan sistemdir. Bir problem ya da bakım anında bu merkezi yapının yerine görev yapabilecek olan sistem “ Backup Domain Controller “ olarak ayarlanabilmektedir.

Bir Transport Domain inde farklı gruplamalar yapılabilmekte ve bu yapılar “ Transport Group “ olarak adlandırılmaktadır.



Resim 12.3 Transport Domain ve Transport Group

Transport Profil lerini görmek ve değiştirmek için ilgili SAP sisteminde ana menüden STMS transaction ı açıldıktan sonra  “ Overview Systems ” altında bulunan sistemlerden birini seçtikten sonra “ SAP System Display “ ekrandan “ Transport Tool “  tab ı seçilir. Gelen menüden “ Goto tp parameters ” ile profil parametreleri görüntülenebilir.



Resim 12.4 Transport Profil Ekranı

Transport Route her sistemin rolünün tanımlandığı ve değişiklik requestlerinin akış mantığında gerekli rotalarını ihtiva eden mantıksal bir yapıdır. TMS yapısında tanımlı olan Tranport Route lar seçilebileceği gibi daha karmaşık bir yapı için farklı Transport Route lar da sistem üzerinde tanımlanabilmektedir.

Bir sistemden diğer sisteme tanımlanabilecek 2 adet route bulunmaktadır :

. Consolidation Route : Export / İmport işlemi için tanımlanan rotadır. Standart ta bu rota Geliştirme sisteminden Test sistemine doğru tanımlıdır ve Geliştirme sisteminde yaratılan request lerin release edildiğinde oluşan request dosyalarının bırakılacağı yeri gösterir.

. Delivery Route : Request in taşınacağı bir sonraki sisteme olan rotadır.

. SAP Route : Bu SAP nin standart objelerinde yapılan değişikliklerin taşınacağı rotadır.



Resim 12.5 Üçlü Sistem Yapısında tanımlanabilecek olan Standart Transport Route



Resim 12.6 Daha Karmaşık Tanımlanmış olan bir Transport Route

SAP sistemlerinde ihtiyaç duyulan geliştirme ve Uyarlamalar Geliştirmelerin TMS altyapısı kullanarak taşınabildiğinden bahsedilmişti. Geliştirme (DEV) sisteminde yaratılan request ler o sistemde release edildiklerinde bir sonraki consolidation route daki ilgili dizinlere fiziksel dosyalar export edilir.


Resim 12.7 Transport Release Süreci

Test ( QAS ) sisteminde STMS transaction ı ile import edilen requestler Canlı ( PRD ) sisteminin transport kuyruğuna ve ilgili dizinlere fiziksel dosyalar olarak kopyalanır.


Resim 12.8 Transport İmport Süreci

Test ( QAS ) sisteminde transport içeriğindeki değişikliklerin kontrolleri yapılıp değişikliğin başarılı olduğu kararı verildikten sonra Canlı ( PRD ) sistemine request import edilebilir.
SAP Sistemlerinde TMS import izlemesi için STMS transaction ı ana menüden ” Overview -> Imports “ yolu izlenir. Transport domaininde bulunan tüm sistemlerin Import kuyruğuna erişilebilmektedir , ilgili sistemde request i import etmek içinse o sistemde yetkisi olan bir kullanıcı ile login olmak gerekir.



Resim 12.9 İmport Queue Ekranı

İmport Queue ekranında :

. Request lerin durumları izlenebilir

. Her bir request in Object Listesi , Dokümantasyon ve Log lara erişim sağlanabilir

. Kuyruk import için aktif / deaktif hale getirilebilir

. Request ler ayrı ayrı , toplu , hepsi ya da proje bazlı import edilebilir

. Request ler eklenebilir , silinebilir ve diğer sistemlere forward lanabilir

İmport queue da bulunan bir request import edilmesi için öncelikle atılacak olan request numarası kuyruk içerisinde bulunur , request atılabilmesi için işaretlenir ve seçildikten sonra İmport adımıyla sisteme yüklenebilir.



Resim 12.10 Tek request in İmport Edilme Süreci

Örnek olarak BIQ olarak tanımlanmış bir test sistemine request import etme adımları şu şekilde detaylandırılabilir :

1 . BIQ sistemine yetkili bir user – password ile logon olunulur ve STMS transaction ına girilir.


Resim 12.11 İmport Etme Adımları-1

2.  İmport Overview ( F5 ) tuşuna basılır. ( Kamyon simgesi olan )


Resim 12.12 İmport Etme Adımları-2

3. Gelen listeden QAS satırı üzerine gelinip Mouse ile çift tıklanır :


Resim 12.13 İmport Etme Adımları-3

4. Gelen ekranda ilk olarak F5 tuşuna basılarak liste refresh edilir.


Resim 12.14 İmport Etme Adımları-4

5. Ardından mail ile gelen request numarasını bulmak için Find ( CTRL + F ) tuşuna ( Dürbün işareti olan ) basılarak find alanına request numarası yazılır ve enter tuşuna basılır :



Resim 12.15 İmport Etme Adımları-5.1


Resim 12.16 İmport Etme Adımları-5.2


Resim 12.17 İmport Etme Adımları-5.3

6. Listede doğru requestin üzerinde olunduğundan bir kez daha emin olunur ! Doğru request numarası üzerinde isek menüden İmport Request ( CTRL + F11 – Kamyon simgesi olan )  a basılır. Gelen İmport Transport Request ekranında


Resim 12.18 İmport Etme Adımları-6.1

Request import etme aşamasında Date Tabındaki seçenekler şu şekilde açıklanabilir :

. Immediate : İmport Etme süreci hemen başlatılsın.
. At Start Time : Belirtilen tarih ve zamanda requst in import etme süreci başlasın
. After Event : Belirli bir event ( arka plan işi vb. ) den sonra import etme süreci başlasın

Execution tab ında Synchronous seçilir :



Resim 12.19 İmport Etme Adımları-6.2

Request import etme aşamasında Execution Tabındaki seçenekler şu şekilde açıklanabilir :

. Synchronous : Eş zamanlı olarak ön yüzde import çalışsın.
. Asynchronous : Arka yüzde asenkron olarak import çalışsın.

Options tabında ilk 4 seçenek seçilir :



Resim 12.20 İmport Etme Adımları-6.3


Request import etme aşamasında Options Tabındaki seçenekler şu şekilde açıklanabilir :

. Leave Transport Request in Queue for Later Import : Daha sonra tekrar atılabilmesi için ilgili requestin kuyrukta bırakılması seçeneğidir.

. Import Transport Request Again : Daha önce atılmışsa request tekrar import edilebilmesi seçeneğidir.

. Overwrite Originals : Orijinal objeler ezilebilmesi seçeneğidir.

. Overwrite Objects in Unconfirmed Repairs : Değiştirilebilir diye işaretlenmemiş objelerin ezilebilmesi seçeneğidir.

. Ignore Non-Permited Transport Type : Transport Profilinde tanımlı olmayan tipteki requestlerin import edilebilmesi seçeneğidir.

. Ignore Non-Permited Table Class : Transport Profilinde tanımlı olmayan Tablo Sınıflarını içeren requestlerin import edilebilmesi seçeneğidir.

. Ignore Predecessor Relations : Diğer request lerle bağlığı bulunan requestlerin import edilebilmesi seçeneğidir.

Continue tuşuna ( Enter - Yeşil Tik simgesi olan ) tıklanır. Karşımıza uyarı ekranı gelir , bu ekranda Request numarası ve Client numarası tekrar kontrol edilir doğru ise YES , hatalı bilgi varsa NO tuşuna basılıp 6. Numaralı adımdan tekrar aynı işlemlerle bu ekrana kadar gelinir  :



Resim 12.21 İmport Etme Adımları-6.4

A . YES e bastıktan sonra hata ekranı gelirse request atma talebinde bulunan kişiye mail / telefon ile dönülerek request inin hata verdiğini kontrol edip diğer sistemlere atılması için gerekli onayı vermesi gerektiği bildirilir.

B. YES e bastıktan sonra ön planda request import işlemi devam eder , eğer hata vermezse ( listenin en sağındaki yeşil kutu olan alan sarı üçgen e dönüşmüşse ) request doğru atılmış demektir.



Resim 12.22 İmport Etme Adımları-6.5

Import Queue ekranında bulunan simgelerin açıklamaları menü çubuğundaki Legend ( CTRL + SHIFT + F4 ) görülebilmektedir.



Resim 12.23 İmport Etme Adımları-6.6


3 yorum:

  1. Üstadım çok teşekkür ederim. Çok güzel bir disi olmuş....

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar paylaşımlarım faydalı olabildiyse ne mutlu bana. Sorularınız ve öğrenmek istediğiniz diğer konular için bana linkedin üzerinden ulaşabilirsiniz. Saygılarımla.

    www.linkedin.com/in/ermantufekci

    YanıtlaSil
  3. Yararlı ve açık bir anlatım olmuş . Elinize saglık

    YanıtlaSil