SAP
SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI
Bölüm 5. SAP Client Mimarisi ve Client
ların Kopyalanması
Bu
başlık altında SAP sistemlerinde yaratılmış olan Client mimarisi
detaylandırılacak ve ihtiyaç durumunda bu client ların kopyalanması
işlemlerinin adımları işlenecektir.
SAP
sistemlerinde “ Client “ kendi ana
verileri olan ticari , örgütsel ve teknik olarak bağımsız birim olarak
tariflenebilir. Her client ın verisinin diğerlerinden bağımsız olması SAP de
kernel seviyesinde sağlanan bir özelliktir , SAP uygulama katmanında koşturulan
SQL cümlecikleri koşturulduğu client da where clause eklenerek ilgili tablodan
sadece o client a ait verilerin alınabilmesine olanak sağlar.
Resim 5.1 SAP Client Mimarisi
SAP
sistemi kurulum sırasında default olarak üç tane (000 , 001 ve 066 ) client yaratılır.
Bunlardan 000 master client , 001 master client ın kopyası ve 066 numaralı
client EarlyWatch session ı için yaratılır ve kurulum sırasında şifresi belirlenen
DDIC kullanıcı ile giriş yapılabilir. Kurulum tamamlandıktan sonra bu client
numaraları haricinde üç haneli herhangi bir sayı değeri client olarak seçilip
sistemde çalışılacak olan client yaratılır.
SAP
sistemi üzerinde client sayısı olarak bir sınırlama yoktur , sistem
kaynaklarının yeterli geleceği kadar client sistem üzerinde yaratılabilir ve
farklı partilerin aynı SAP sistemi üzerinde koşmalarına bu şekilde izin
verilebilir.
Bu
client ları yaratırken client kopyalama araçları kullanılır. Aynı sistem
üzerine client kopyalama yapılabileceği gibi canlı sistemden test sistemleri
üzerinde de client kopyalama yapılabilmektedir. Bunun için tek şart sistemlerin
eşlenik paket seviyelerinde olmasıdır.
Resim 5.2 Client Kopyalama
Aynı
SAP sistemi üzerinde mevcut client ı başka bir client a kopyalanması Local
Client Copy olarak adlandırılır. Farkı bir SAP sistemi üzerinde tanımlanmış
olan client üzerine kopyalama yapılması Remote Client Copy olarak adlandırılır
ve bu ikisi de Hedef Client üzerinde yapılması gereken aşağıdaki adımlar
kullanılarak yapılır :
1.
Client Bakım Tablosunda üzerine client copy yapılacak olan Client ın
tanımlanması gerekir. Bu SCC4 transaction ı üzerinden yapılabilir.
2.
Bu yeni oluşturulan client a SAP nin standart kullanıcısı olan “ SAP* ”
kullanıcısı ve default şifresi “ Pass “ ile giriş yapılır.
NOT -> SAP* kullanıcısı ile giriş
yapılabilmesi için login/no_automatic_user_sapstar parametre değeri 0 (Sıfır)
olmalıdır aksi durumda bu kullanıcı ile giriş yapılamaz !.
3.
Local Client Kopyalaması için hedef client ta SCCL , Remote Client Copy için
yine hedef sistemde SCC9 transaction ı çalıştırılıp , kaynak sistem ve client
seçimi yapılmalıdır. Aynı zamanda Client kopyalaması için seçilecek olan profil
de bu ekranlarda seçilecektir.
4.
Client kopyalama sırasında kaynak ve hedef sistemde işlemler yapılacağı için
performansı etkilememek adına sistemlerin müsait olduğu zaman diliminde
yapılması daha efektif olacaktır.
NOT
–> SAP client bütünlüğünün bozulmaması adına Client Kopyalama işlemi
sırasında hedef ve kaynak client a kullanıcıların erişmemesini tavsiye
etmektedir.
Resim 5.3 Lokal Client Kopyalama
Resim 5.4 Remote Client Kopyalama
Client
kopyalama sırasında tercih edilebilecek bir yöntem de Client Export ve Client
İmport yöntemidir. Bu yöntemde kaynak sistemdeki client SCC8 transaction ı
yardımıyla request olarak export edilir , bu dosyalar hedef sisteme kopyalanır
ve ilgili client ta import edildikten sonra Post-Processing işlemleri için SCC7
transaction ı ile işlem tamamlanabilir.
Resim 5.5 Client Export – Import Yöntemi
ile Client Kopyalama
SAP
sistemlerinde client yaratılabildiği gibi ihtiyaç kalmayan client lar sistemden
silinebilmektedir. Bu işlem silinmek istenilen client a girilerek SCC5
transaction ile gerçekleştirilebilir.
Resim 5.6 Client Silme
SAP sistemlerinde
client işlemleriyle ilgili izleme ve problem tespiti herhangi sistem üzerindeki
herhangi bir client tan erişilebilecek olan Client Log Analiz ekranından SCC3
transaction ı ile takip edilebilir.
Resim 5.7 Client Log Analiz Ekranı
Bölüm 6. SAP Merkezi İzleme Sistemi (
CCMS )
Bu
başlık altında SAP nin kendi izleme sistemi CCMS ve bu sistemin bileşenlerinin
detayları işlenecektir.
CCMS
Alarm İzleme Altyapısı merkezi bir yapı olarak SAP sistemlerini izlemeye olanak
sağlar. Her SAP sisteminde kurulumda gelen bu CCMS altyapı izleme merkezi ile
üzerine kurulu olan sistemdeki ilgili Monitoring Segment ler ile izlemeler
yapılabileceği gibi ; tüm SAP sistemleri için bir tane sistem Merkezi izleme
birimi yapmak için gerekli ayarlamalar yapılabilir ve tüm sistemler tek bir
CCMS üzerinden izlenebilir hale getirilmesine imkan tanır.
Merkezi
izleme için seçilecek sistem , tüm sistem içerisinde versiyon olarak en güncel
sistem olmalıdır. Genellikle bu merkezi izleme için tercih Solution Manager
sistemi tercih edilmektedir. Merkezi izleme sistemi , kendisine bağlı bulunan
tüm sistemlerdeki Alarm ve Uyarıları merkezi olarak göstermektedir , sistem
yöneticisi ilgili alarm ve ya uyarının detayına merkezi sistem üzerinde tanımlı
bağlantıdan o sisteme giderek bakabilir.
CCMS
Alarm İzleme altyapısı üç temel parçadan oluşmaktadır : Veri toplama , Veri
Depolama ve Yönetim
Resim 6.1 CCMS Alarm İzleme Altyapısı
Veri
toplama seviyesinde Data Collector adı verilen monitoring için özelleşmiş alt
programlar görev yapmaktadır. Her data collector kendi kontrol ettiği alt
bileşenle ilgili bilgileri belirli bir aralıkla kontrol ederek topladıkları
verileri bağlı bulundukları sunucu üzerindeki ana bellekte tutarlar.
Veri
toplama seviyesinde , Data Collector un çektiği verilerin koyulduğu ana belleğe
Monitoring Segment adı verilir. Bellekteki bu veriler yenileri çekildikçe
üstüne yazılmasına rağmen kalıcı olması için veritabanı seviyesinde tablolara
kayıt edilir. Her SAP uygulama sunucusun ana belleğinde kendine ait Monitoring
Segment i bulunur.
Yönetim
seviyesinde , monitoring segmentinde toplanış olunan verilerin analizi ve
yorumlanması yapılmaktadır. SAP içerisinde CCMS Alarm İzleme ekranından ana
menü üzerinde Tools → CCMS →Control/Monitoring → CCMS Monitor Sets ile ya da
RZ20 transaction ı ile bu veriler
gözlenebilir. Yakalanan alarm ve uyarılarla ilgili alınacak aksiyonlar ( mail
gönderme vb. ) ayarlanabilir.
Resim 6.2 CCMS Alarm İzleme Ekranı
SAP
de CCMS Alarm İzleme ekranında hazır konfigüre edilmiş Monitoring Set ler bulunmaktadır.
Bu set ler sistem özelinde ve izlenecek alt bileşen özelinde ayrılmış olarak
bulunmaktadır. İstenilen Monitoring Set içerisinde bulunan Monitoring Objelerin
mevcut durumlarını ya da geçmişteki durumlarıyla ilgili bilgiyi bulabilirsiniz.
Resim 6.3 CCMS izleme ekranı
CCMS
izleme ekranında tespit edilen alarm ya da uyarılarla ilgili detay bilgi
alınmak istendiğinde alarm izleme ekranına geçiş yapılır , ardından ilgili
alarm seçilerek analiz başlatılır ve problemin kaynağıyla ilgili bilgiler toplandıktan
sonra gerekli aksiyonlar alınabilir.
Resim 6.4 Alarm İzleme Ekranı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder