15 Şubat 2015

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI - 3

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI

Bölüm 5. SAP Client Mimarisi ve Client ların Kopyalanması

Bu başlık altında SAP sistemlerinde yaratılmış olan Client mimarisi detaylandırılacak ve ihtiyaç durumunda bu client ların kopyalanması işlemlerinin adımları işlenecektir.

SAP sistemlerinde “ Client “  kendi ana verileri olan ticari , örgütsel  ve  teknik olarak bağımsız birim olarak tariflenebilir. Her client ın verisinin diğerlerinden bağımsız olması SAP de kernel seviyesinde sağlanan bir özelliktir , SAP uygulama katmanında koşturulan SQL cümlecikleri koşturulduğu client da where clause eklenerek ilgili tablodan sadece o client a ait verilerin alınabilmesine olanak sağlar.



Resim 5.1 SAP Client Mimarisi

SAP sistemi kurulum sırasında default olarak üç tane  (000 , 001 ve 066 ) client yaratılır. Bunlardan 000 master client , 001 master client ın kopyası ve 066 numaralı client EarlyWatch session ı için yaratılır ve kurulum sırasında şifresi belirlenen DDIC kullanıcı ile giriş yapılabilir. Kurulum tamamlandıktan sonra bu client numaraları haricinde üç haneli herhangi bir sayı değeri client olarak seçilip sistemde çalışılacak olan client yaratılır.

SAP sistemi üzerinde client sayısı olarak bir sınırlama yoktur , sistem kaynaklarının yeterli geleceği kadar client sistem üzerinde yaratılabilir ve farklı partilerin aynı SAP sistemi üzerinde koşmalarına bu şekilde izin verilebilir.

Bu client ları yaratırken client kopyalama araçları kullanılır. Aynı sistem üzerine client kopyalama yapılabileceği gibi canlı sistemden test sistemleri üzerinde de client kopyalama yapılabilmektedir. Bunun için tek şart sistemlerin eşlenik paket seviyelerinde olmasıdır.


Resim 5.2 Client Kopyalama

Aynı SAP sistemi üzerinde mevcut client ı başka bir client a kopyalanması Local Client Copy olarak adlandırılır. Farkı bir SAP sistemi üzerinde tanımlanmış olan client üzerine kopyalama yapılması Remote Client Copy olarak adlandırılır ve bu ikisi de Hedef Client üzerinde yapılması gereken aşağıdaki adımlar kullanılarak yapılır :

1. Client Bakım Tablosunda üzerine client copy yapılacak olan Client ın tanımlanması gerekir. Bu SCC4 transaction ı üzerinden yapılabilir.

2. Bu yeni oluşturulan client a SAP nin standart kullanıcısı olan “ SAP* ” kullanıcısı ve default şifresi “ Pass “ ile giriş yapılır.

NOT -> SAP* kullanıcısı ile giriş yapılabilmesi için login/no_automatic_user_sapstar parametre değeri 0 (Sıfır) olmalıdır aksi durumda bu kullanıcı ile giriş yapılamaz !.

3. Local Client Kopyalaması için hedef client ta SCCL , Remote Client Copy için yine hedef sistemde SCC9 transaction ı çalıştırılıp , kaynak sistem ve client seçimi yapılmalıdır. Aynı zamanda Client kopyalaması için seçilecek olan profil de bu ekranlarda seçilecektir.

4. Client kopyalama sırasında kaynak ve hedef sistemde işlemler yapılacağı için performansı etkilememek adına sistemlerin müsait olduğu zaman diliminde yapılması daha efektif olacaktır.

NOT –> SAP client bütünlüğünün bozulmaması adına Client Kopyalama işlemi sırasında hedef ve kaynak client a kullanıcıların erişmemesini tavsiye etmektedir.


Resim 5.3 Lokal Client Kopyalama



Resim 5.4 Remote Client Kopyalama

Client kopyalama sırasında tercih edilebilecek bir yöntem de Client Export ve Client İmport yöntemidir. Bu yöntemde kaynak sistemdeki client SCC8 transaction ı yardımıyla request olarak export edilir , bu dosyalar hedef sisteme kopyalanır ve ilgili client ta import edildikten sonra Post-Processing işlemleri için SCC7 transaction ı ile işlem tamamlanabilir.


Resim 5.5 Client Export – Import Yöntemi ile Client Kopyalama
SAP sistemlerinde client yaratılabildiği gibi ihtiyaç kalmayan client lar sistemden silinebilmektedir. Bu işlem silinmek istenilen client a girilerek SCC5 transaction ile gerçekleştirilebilir.


Resim 5.6 Client Silme
SAP sistemlerinde client işlemleriyle ilgili izleme ve problem tespiti herhangi sistem üzerindeki herhangi bir client tan erişilebilecek olan Client Log Analiz ekranından SCC3 transaction ı ile takip edilebilir.



Resim 5.7 Client Log Analiz Ekranı

Bölüm 6. SAP Merkezi İzleme Sistemi ( CCMS )

Bu başlık altında SAP nin kendi izleme sistemi CCMS ve bu sistemin bileşenlerinin detayları işlenecektir.

CCMS Alarm İzleme Altyapısı merkezi bir yapı olarak SAP sistemlerini izlemeye olanak sağlar. Her SAP sisteminde kurulumda gelen bu CCMS altyapı izleme merkezi ile üzerine kurulu olan sistemdeki ilgili Monitoring Segment ler ile izlemeler yapılabileceği gibi ; tüm SAP sistemleri için bir tane sistem Merkezi izleme birimi yapmak için gerekli ayarlamalar yapılabilir ve tüm sistemler tek bir CCMS üzerinden izlenebilir hale getirilmesine imkan tanır.

Merkezi izleme için seçilecek sistem , tüm sistem içerisinde versiyon olarak en güncel sistem olmalıdır. Genellikle bu merkezi izleme için tercih Solution Manager sistemi tercih edilmektedir. Merkezi izleme sistemi , kendisine bağlı bulunan tüm sistemlerdeki Alarm ve Uyarıları merkezi olarak göstermektedir , sistem yöneticisi ilgili alarm ve ya uyarının detayına merkezi sistem üzerinde tanımlı bağlantıdan o sisteme giderek bakabilir.

CCMS Alarm İzleme altyapısı üç temel parçadan oluşmaktadır : Veri toplama , Veri Depolama ve Yönetim


Resim 6.1 CCMS Alarm İzleme Altyapısı

Veri toplama seviyesinde Data Collector adı verilen monitoring için özelleşmiş alt programlar görev yapmaktadır. Her data collector kendi kontrol ettiği alt bileşenle ilgili bilgileri belirli bir aralıkla kontrol ederek topladıkları verileri bağlı bulundukları sunucu üzerindeki ana  bellekte tutarlar.

Veri toplama seviyesinde , Data Collector un çektiği verilerin koyulduğu ana belleğe Monitoring Segment adı verilir. Bellekteki bu veriler yenileri çekildikçe üstüne yazılmasına rağmen kalıcı olması için veritabanı seviyesinde tablolara kayıt edilir. Her SAP uygulama sunucusun ana belleğinde kendine ait Monitoring Segment i bulunur.

Yönetim seviyesinde , monitoring segmentinde toplanış olunan verilerin analizi ve yorumlanması yapılmaktadır. SAP içerisinde CCMS Alarm İzleme ekranından ana menü üzerinde Tools → CCMS →Control/Monitoring → CCMS Monitor Sets ile ya da RZ20 transaction ı  ile bu veriler gözlenebilir. Yakalanan alarm ve uyarılarla ilgili alınacak aksiyonlar ( mail gönderme vb. ) ayarlanabilir.



Resim 6.2 CCMS Alarm İzleme Ekranı

SAP de CCMS Alarm İzleme ekranında hazır konfigüre edilmiş Monitoring Set ler bulunmaktadır. Bu set ler sistem özelinde ve izlenecek alt bileşen özelinde ayrılmış olarak bulunmaktadır. İstenilen Monitoring Set içerisinde bulunan Monitoring Objelerin mevcut durumlarını ya da geçmişteki durumlarıyla ilgili bilgiyi bulabilirsiniz.


Resim 6.3 CCMS izleme ekranı

CCMS izleme ekranında tespit edilen alarm ya da uyarılarla ilgili detay bilgi alınmak istendiğinde alarm izleme ekranına geçiş yapılır , ardından ilgili alarm seçilerek analiz başlatılır ve problemin kaynağıyla ilgili bilgiler toplandıktan sonra gerekli aksiyonlar alınabilir.


Resim 6.4 Alarm İzleme Ekranı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder