15 Şubat 2015

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI - 5

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI

Bölüm 9. SAP Veritabanı Yönetimi

Bu başlık SAP sistemlerinde verilerin tutulduğu veritabanları hakkında genel bilgiler verilecek ve SAP uygulama seviyesinde SAP sistem yöneticisinin planlaması , takip etmesi gereken ekranlar işlenecektir.

Veritabanı bilgisayar ortamında saklanan düzenli veriler topluluğudur. Veritabanı yazılımı ise verileri sistematik bir biçimde depolayan yazılımlara verilen isimdir. Birçok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanı yazılımlarının bu bilgiyi verimli ve hızlı bir şekilde yönetip değiştirebilmesidir.
SAP sisteminin altyapısını oluşturabilecek veritabanı yazılımları şunlardır :

1. Oracle
4. MaxDB
5. Sybase ASE



Resim 9.1 SAP sistemindeki Veritabanı Yönetim ve İzleme Araçları

SAP sistemlerinde sistem kesintilerini minimize etmek ve performansı istenilen seviyelerde tutmak için  yedekleme , veritabanı kontrolleri gibi arka plan işlerinin düzenli olarak çalışıyor olması gerekir ve periyodik olarak veritabanını ilgili araçlarla izlemek gerekmektedir.

SAP altyapısında bulunan veritabanına göre farklı ekranlardan kontroller yapılabilmektedir. Veritabanı işlerinin planlaması ve kontrolünde kullanılan genel ekranlar şunlardır :

. DBA Planning Calendar (DB13) : DBA Planning Calendar ekranında veritabanı yedekleme işleri , veritabanı kontrol işleri , veritabanı yönetim işleri gibi arka plan işleri kurulabilir ve sonuçları izlenebilir.



Resim 9.2 DBA Planning Calendar ( DB13 ) Ekranı

. Backup Log Overview (DB12) : Backup Log Overview ekranında planlı olan veritabanı yedeklemelerinin durumları ve geçmiş işlerin sonuçları izlenebilir.



Resim 9.3 Backup Log Overview ( DB12 ) Ekranı

. DBA Operations Monitor (DB14) : Tüm veritabanı operasyonu işlerinin takibinin yapılabileceği , eski tarihli işlerin log larının görüntülenebileceği ekrandır.



Resim 9.4 Backup Log Overview ( DB12 ) Ekranı

. ALL Database Check Condition ( DB17 ) : Veritabanında yapılan tüm kontrollerinin ayrıntılı tanımlandığı izleme ekranıdır.


Resim 9.5 All Database Chech Condition ( DB17) Ekranı


Bölüm 10. SAP Sistemleri Kullanıcı Yönetimi

Bu başlık altında SAP ABAP sistemlerinde kullanıcı yönetim konuları işlenecektir.

SAP ABAP sistemlerinde mevcutta bulunan client lara erişim sağlamak için o client a özel olarak kullanıcı yaratılması ve o kullanıcıya yapacağı işlemlerle ilgili gerekli yetkilendirmelerin verilmesi gerekmektedir. SAP sisteminde başlatılan her bir işlem öncesinde işlemi başlatan kullanıcının o işlemle ilgili yetkisinin olup olmadığı kontrolü yapılmaktadır.

Bir SAP sisteminde tanımlanacak olan kullanıcı tipi beş e ayrılmaktadır :

1. Dialog Kullanıcı Tipi

Bu kullanıcı tipi standart olarak SAP sistemine bağlanıp işlem yapacak kullanıcılar için kullanılmaktadır. Bu kullanıcı tip inin şifresi standartlar doğrultusunda zaman aşımına uğrar. Kullanıcı kendi şifresini istediği zaman değiştirebilir. Aynı kullanıcı ile sisteme birden fazla bağlanılması kayıt altına alınır ve standartlar doğrultusunda engellenebilmektedir.

2. System Kullanıcı Tipi

Sistem ve ya arka plan işlerinde kullanılabilen , sisteme dialog olarak logon olamayan kullanıcı tipidir. Bu kullanıcı şifre değişim standartlarından etkilenmez.  Şifreleri yalnızca Yönetici yetkilerine sahip kullanıcılar tarafından değiştirilebilir.

3. Communication Kullanıcı Tipi

System kullanıcı tipi gibi dialog olarak logon olunamayan ve arka plan işleri için kullanılan kullanıcı tipidir. System kullanıcısından farklı olarak şifre değişin standartlarından etkilenmektedir.

4. Service Kullanıcı Tipi

Bu kullanıcı tipi dialog olarak logon olabilen , şifre değişim standartlarından etkilenmeyen genelde web servisleri için tanımlanan kullanıcılara verilen kullanıcı tipidir. Çoklu oturum açma izni vardır ve şifreleri sadece Yönetici yetkilerine sahip kullanıcılar tarafından değiştirilebilir.

5. Reference Kullanıcı Tipi

Bu kullanıcı tipi referans kullanıcı olarak yaratılan ve sonra yaratılacak olan kullanıcıları bu kullanıcıdan kopyalanması için oluşturulan kullanıcılara verilmektedir. Bu kullanıcı tipiyle yaratılmış kullanıcılar sisteme dialog olarak logon olamazlar.


Resim 10.1 Kullanıcı Tipleri

Kullanıcı bakımı ekranına ulaşmak için ana menü üzerinde Tools Administration
User Maintenance Users ya da SU01 transaction ı kullanılabilir.
Yeni bir kullanıcı yaratılacağı zaman en azından “ Last Name “ , “ İnitial Password “ girilmesi gerekmektedir.


Resim 10.2 Kullanıcı Bakım Ekranı

SAP ABAP sisteminde bir kullanıcı sistemdeki bir client a  logon olduğunda o client ta bulunan yetkileri kullanıcı verilerine yüklenir. Client ta bir transaction çağırdığında sistem kullanıcı verilerinde o transaction ı çalıştırmak için gerekli yetkilerin olup olmadığının kontrolünü yapar. Eğer kullanıcı çağrılan işlem için yeterli yetkiye sahip değilse hata mesajı ekrana düşer , yeterli yetkiye sahip olan kullanıcılarda ise çağrılan ekran kullanıcıya getirilir.

SAP sisteminde yetkiler izinleri içermektedir. Yasaklamak için bir yetki bulunmamaktadır. SAP nin yetkilendirmeyle ilgili temel anlayışı pozitif yetki konsepti olarak adlandırılan “ İzin verilmeyen herşey yasaklıdır “ yaklaşımıdır. SAP de Object Sınıflarına ait olan Yetki Objeleri Yetkilere atanır. Bu yetkiler Profil lere atanır. Bu profiller de Kullanıcılara atanmaktadır. Bu işlemleri yapmak için Rol Bakım Ekranına ulaşmak için ana menüden Tools Administration User Maintenance Role Administration Roles ya da PFCG transaction ı kullanılabilir.


Resim 10.3 SAP Yetkilendirme Konsepti

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder