SAP
SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI
Bölüm 9. SAP Veritabanı Yönetimi
Bu
başlık SAP sistemlerinde verilerin tutulduğu veritabanları hakkında genel
bilgiler verilecek ve SAP uygulama seviyesinde SAP sistem yöneticisinin
planlaması , takip etmesi gereken ekranlar işlenecektir.
Veritabanı bilgisayar ortamında saklanan düzenli veriler topluluğudur. Veritabanı
yazılımı ise verileri sistematik bir biçimde depolayan yazılımlara verilen
isimdir. Birçok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanı
yazılımlarının bu bilgiyi verimli ve hızlı bir şekilde yönetip
değiştirebilmesidir.
SAP sisteminin altyapısını oluşturabilecek veritabanı yazılımları
şunlardır :
1. Oracle
4. MaxDB
5.
Sybase ASE
Resim
9.1 SAP sistemindeki Veritabanı Yönetim ve İzleme Araçları
SAP sistemlerinde sistem kesintilerini minimize etmek ve performansı
istenilen seviyelerde tutmak için
yedekleme , veritabanı kontrolleri gibi arka plan işlerinin düzenli olarak
çalışıyor olması gerekir ve periyodik olarak veritabanını ilgili araçlarla
izlemek gerekmektedir.
SAP altyapısında bulunan veritabanına göre farklı ekranlardan kontroller
yapılabilmektedir. Veritabanı işlerinin planlaması ve kontrolünde kullanılan genel
ekranlar şunlardır :
. DBA Planning Calendar (DB13)
: DBA Planning Calendar ekranında veritabanı yedekleme işleri , veritabanı
kontrol işleri , veritabanı yönetim işleri gibi arka plan işleri kurulabilir ve
sonuçları izlenebilir.
Resim 9.2 DBA Planning Calendar ( DB13 ) Ekranı
. Backup Log Overview (DB12)
: Backup Log Overview ekranında planlı olan veritabanı yedeklemelerinin
durumları ve geçmiş işlerin sonuçları izlenebilir.
Resim 9.3 Backup Log Overview ( DB12 ) Ekranı
. DBA Operations Monitor (DB14)
: Tüm veritabanı operasyonu işlerinin takibinin yapılabileceği , eski tarihli
işlerin log larının görüntülenebileceği ekrandır.
Resim 9.4 Backup Log Overview ( DB12 ) Ekranı
.
ALL Database Check Condition ( DB17
) : Veritabanında yapılan tüm kontrollerinin ayrıntılı tanımlandığı izleme
ekranıdır.
Resim 9.5 All Database Chech Condition
( DB17) Ekranı
Bölüm 10. SAP Sistemleri Kullanıcı
Yönetimi
Bu
başlık altında SAP ABAP sistemlerinde kullanıcı yönetim konuları işlenecektir.
SAP
ABAP sistemlerinde mevcutta bulunan client lara erişim sağlamak için o client a
özel olarak kullanıcı yaratılması ve o kullanıcıya yapacağı işlemlerle ilgili
gerekli yetkilendirmelerin verilmesi gerekmektedir. SAP sisteminde başlatılan
her bir işlem öncesinde işlemi başlatan kullanıcının o işlemle ilgili
yetkisinin olup olmadığı kontrolü yapılmaktadır.
Bir
SAP sisteminde tanımlanacak olan kullanıcı tipi beş e ayrılmaktadır :
1.
Dialog Kullanıcı Tipi
Bu
kullanıcı tipi standart olarak SAP sistemine bağlanıp işlem yapacak
kullanıcılar için kullanılmaktadır. Bu kullanıcı tip inin şifresi standartlar
doğrultusunda zaman aşımına uğrar. Kullanıcı kendi şifresini istediği zaman
değiştirebilir. Aynı kullanıcı ile sisteme birden fazla bağlanılması kayıt
altına alınır ve standartlar doğrultusunda engellenebilmektedir.
2.
System Kullanıcı Tipi
Sistem
ve ya arka plan işlerinde kullanılabilen , sisteme dialog olarak logon olamayan
kullanıcı tipidir. Bu kullanıcı şifre değişim standartlarından etkilenmez. Şifreleri yalnızca Yönetici yetkilerine sahip
kullanıcılar tarafından değiştirilebilir.
3.
Communication Kullanıcı Tipi
System
kullanıcı tipi gibi dialog olarak logon olunamayan ve arka plan işleri için
kullanılan kullanıcı tipidir. System kullanıcısından farklı olarak şifre
değişin standartlarından etkilenmektedir.
4.
Service Kullanıcı Tipi
Bu
kullanıcı tipi dialog olarak logon olabilen , şifre değişim standartlarından
etkilenmeyen genelde web servisleri için tanımlanan kullanıcılara verilen
kullanıcı tipidir. Çoklu oturum açma izni vardır ve şifreleri sadece Yönetici
yetkilerine sahip kullanıcılar tarafından değiştirilebilir.
5.
Reference Kullanıcı Tipi
Bu
kullanıcı tipi referans kullanıcı olarak yaratılan ve sonra yaratılacak olan
kullanıcıları bu kullanıcıdan kopyalanması için oluşturulan kullanıcılara
verilmektedir. Bu kullanıcı tipiyle yaratılmış kullanıcılar sisteme dialog
olarak logon olamazlar.
Resim 10.1 Kullanıcı Tipleri
Kullanıcı bakımı ekranına ulaşmak için
ana menü üzerinde Tools → Administration
→
User Maintenance → Users
ya da SU01
transaction ı kullanılabilir.
Yeni
bir kullanıcı yaratılacağı zaman en azından “ Last Name “ , “ İnitial Password
“ girilmesi gerekmektedir.
Resim 10.2 Kullanıcı Bakım Ekranı
SAP
ABAP sisteminde bir kullanıcı sistemdeki bir client a logon olduğunda o client ta bulunan yetkileri
kullanıcı verilerine yüklenir. Client ta bir transaction çağırdığında sistem
kullanıcı verilerinde o transaction ı çalıştırmak için gerekli yetkilerin olup
olmadığının kontrolünü yapar. Eğer kullanıcı çağrılan işlem için yeterli
yetkiye sahip değilse hata mesajı ekrana düşer , yeterli yetkiye sahip olan
kullanıcılarda ise çağrılan ekran kullanıcıya getirilir.
SAP sisteminde yetkiler izinleri
içermektedir. Yasaklamak için bir yetki bulunmamaktadır. SAP nin yetkilendirmeyle
ilgili temel anlayışı pozitif yetki konsepti olarak adlandırılan “ İzin
verilmeyen herşey yasaklıdır “ yaklaşımıdır. SAP de Object Sınıflarına ait olan
Yetki Objeleri Yetkilere atanır. Bu yetkiler Profil lere atanır. Bu profiller
de Kullanıcılara atanmaktadır. Bu işlemleri yapmak için Rol Bakım Ekranına ulaşmak
için ana menüden Tools → Administration
→
User Maintenance → Role
Administration →
Roles ya
da PFCG transaction ı kullanılabilir.
Resim 10.3 SAP Yetkilendirme Konsepti
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder