15 Şubat 2015

SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI - 2

                               SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI


Bu başlık altında SAP sistemlerinin Log ları ve Dump larının yönetimi ve sistemde karşılaşılan hatalarda bu analiz araçlarıyla problemin nedeniyle ilgili bilgi sağlanması işlenecektir.

Sistem Log ları ( SM21 transactionı ) sistemde karşılaşılan hataların tespit edilmesi için kullanılan analiz aracıdır. SAP sistemlerinde olaylar ve problemler sistem log larına yazılır. Her SAP uygulama sunucusunun sistem log u ayrıdır ve sadece bu uygulama sunucusuna ait sistem log larını ihtiva eder.



                                      Resim 3.1 Sistem Log ları ( SM21 transactionı )            

Sistem Log larını görebilmek için ana menüden Tools → Administration → Monitor → System Log üzerinden ya da SM21 transactionı çağırabilirsiniz. Normalde sadece bağlı bulunan uygulama sunucusu üzerindeki log ları görebilecek iken , açtığınız sayfada System Log → Choose → All Remote System Logs or System Log → Choose → Central System Log ile diğer uygulama sunucuları üzerindeki log ları görebilmeniz mümkün olacaktır.

Sistemde default olarak yerel sistem logları işletim sistemi seviyesinde /usr/sap/<SID>/<instance_directory>/log dizini altında tutulmaktadır. Merkezi sistem logları ise /usr/sap/<SID>/<instance_directory>/log dizini altında tutulmaktadır.

Sistemde bir program üzerinde çalışırken birden kesilen ve hata üreten işlemlerde sistemde Short Dump olarak adlandırılan ve ana menüden Tools ABAP Workbench Test Dump Analysis üzerinden ya da ST22 transaction ından detayları görülebilecek olan hata kayıtları üretilmektedir.



Resim 3.2 Sistem Dumpları ( ST22 transactionı )

Bir short dump incelendiğinde çok farklı konu başlıklarına ayrılmış olan bölümler görülecektir. Bunlar hatanın oluştuğu program , kullanıcı , programda hata alınan satır , SAP de konuyla ilgili aramada kullanılacak konu başlıkları gibi detaylardır.


Bölüm 4. SAP Sistemini Oluşturan Process ler

Bu başlık altında SAP sistemlerinde çalışan process ler ve bu process lerden  Work Processlerin sistemde bakımları konuları işlenecektir.

SAP sistemleri yüksek sayıda birlikte çalışan ve farklı görevleri olan process ler içermektedir. Bu process ler ABAP ve JAVA Sistemlerde farklı farklı olup görev tanımlarına göre detayları sırasıyla paylaşılacaktır.

AS ABAP sistemlerde bu process ler her uygulama sunucusunda bulunan ABAP Dispatcher ve onun tarafından ilgili gelen taleplerin yönlendirildiği work processler i içermektedir.



Resim 4.1 SAP AS ABAP sistemini oluşturan process ler

SAP sistemlerinde ABAP sunucularda client lardan gelen istekleri ilgili Work Process lere dağıtan ve bu isteklerin karşılığında üretilen sonuçları geri gönderen ABAP Dispatcher bulunur. Bu dispatcher ın dağıtım yaptığı ve gelen taleplere göre özelleşip ayrışan work process ler şunlardır :

. Dialog Work Process ( D ) : Senkron olarak aktif kullanıcılardan gelen tüm istekleri karşılıyan work process tir. Her dispatcher da en az iki adet Dialog WP bulunmak zorundadır.

. Background Work Process ( B ) : Asenkron olarak kullanıcılardan gelen işlerin arka planda koşmasını sağlayan work process tir. Her sistemde en az iki adet Background WP bulunmak zorundadır. Her dispatcher içinde birden fazla Background WP tanımlanabilir.

. Update Work Process ( V – V2 ) : Sistemde oluşan güncelleme işlemlerinde ilgili yerde güncellemeyi yapmak için kullanılan work process tir. Her Sistemde en az bir adet Update WP olmak kaydıyla daha fazla da Update WP tanımlanabilir.

. Spool Work Process ( S ) : Sistemde oluşturulan listelerin printer lardan çıktı olarak alınabilmelerini sağlayan work process tir. Her Sistemde en az bir adet Spool WP olmak kaydıyla daha fazla da Spool WP tanımlanabilir.

. Enqueue Work Process ( E ) : Shared Memory de bulunan lock tablosundaki lock ları yöneten work process tir. Lock tablosu SAP Sisteminin Abap runtime ında koşan mantıksal veritabanı locklarını içermektedir. Her sistemde sadece bir adet Enqueue WP bulunur ve kesinlikle birden fazla tanımlanamaz.

Bu work process lere ek olarak AS ABAP sistemlerde iç ve dış bağlantıyı sağlayan servisler bulunmaktadır. Bu servisler :

. Message Server ( MS ) : AS ABAP sistemlerde bulunan tüm dispatcher ların yönetimini sağlar ve her SAP sisteminde bir adet Message Server bulunmaktadır.

. Gateway ( GW ) : SAP sistemlerinin başka SAP sistemleriyle ya da farklı 3. Party uygulamalarla iletişimini sağlar. Her dispatcher için bir adet GW bulunur.

. Internet Communication Manager ( ICM ) : SAP sistemlerinin Web Protokelleriyle haberleşmesini sağlayan servistir. Client tan gelen web isteklerini SAP sistemlerine yönlendirir. Her dispatcher için bir adet ICM bulunur.

AS JAVA sistemlerde de AS ABAP sistemlerindeki aynı mantıkla çalışan Java dispatcher ve altında Server Process ler bulunmaktadır.



Resim 4.2 SAP AS JAVA sistemini oluşturan process ler


AS Java sistemini oluşturan servisleri şu şekilde tanımlayabiliriz :

. Java Dispatcher  : Gelen istekleri karşılamak üzere Server Process lere iletir ve Server Process leri yönetir.

. Server Process (  S ) : İstekleri karşılamak adına ilgili Java Process lerini çalıştırırlar. Her Server Process multi-thread olarak çalışır ve bu özellikle beraber gelen çok sayıda isteğe paralelde yanıt veriyor olabilir. Kurulumla beraber her dispatcher için bir adet Server Process ayağa kaldırılır ve ihtiyaca göre bu sayı onaltı ya kadar yükseltilebilir.

. Java Message Server : SAP sistemindeki java dispatcher ları ve diğer servisleri yönetir.

. Java Enqueue Service ( ES ) : Bir server process içindeki java uygulama programında bulunan mantıksal lockları yönetir.

. Software Deployment Manager ( SDM ) : Java bileşenlerinin yönetiminin yapıldığı standart araçtır.

Bir SAP sistemi ihtiyaca göre AS ABAP , AS JAVA ve AS ABAP + JAVA olarak kurulabilir.


Resim 4.3 SAP sisteminin kurulabilecek tipleri

AS ABAP içeren sistemlerde Central Instance ( CI ) üzerinde message server ve enqueue server ın koştuğu sunucudur. Diğer uygulama sunucuları Dialog Instance ( DI ) olarak adlandırılır. AS ABAP instance ının genel izlenimi için SM51 transaction ı ya da ana menüden Tools → Administration → Monitor → System Monitoring→ Servers ile görünüm sağlanabilir.Kullanıcınızı bağlı bulunduğu instance üzerindeki Work Process lerin durumunu izlemek için SM50 transaction ı ya da ana menüden Tools → Administration → Monitor → System Monitoring → Process Overview ile görünüm sağlanabilir.

Bir SAP sistemi üzerindeki tüm instance larda koşan Work Process lerin durumunu izlemek içinse SM66 transaction ı kullanılabilir.

AS JAVA içeren sistemlerde Java servislerinin genel durumunu görmek için http://hostname_fqdn:50000 -> System Information ile görünüm sağlanabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder