SAP SİSTEM YÖNETİCİSİ EL KİTABI
Bu
başlık altında SAP sistemlerinin Log ları ve Dump larının yönetimi ve sistemde
karşılaşılan hatalarda bu analiz araçlarıyla problemin nedeniyle ilgili bilgi
sağlanması işlenecektir.
Sistem
Log ları ( SM21 transactionı ) sistemde karşılaşılan hataların tespit edilmesi
için kullanılan analiz aracıdır. SAP sistemlerinde olaylar ve problemler sistem
log larına yazılır. Her SAP uygulama sunucusunun sistem log u ayrıdır ve sadece
bu uygulama sunucusuna ait sistem log larını ihtiva eder.
Resim
3.1 Sistem Log ları ( SM21 transactionı )
Sistem Log larını görebilmek için ana
menüden Tools → Administration → Monitor
→ System Log üzerinden ya da SM21 transactionı çağırabilirsiniz. Normalde sadece
bağlı bulunan uygulama sunucusu üzerindeki log ları görebilecek iken ,
açtığınız sayfada System Log → Choose →
All Remote System Logs or System Log → Choose → Central System Log ile
diğer uygulama sunucuları üzerindeki log ları görebilmeniz mümkün olacaktır.
Sistemde default olarak yerel sistem
logları işletim sistemi seviyesinde /usr/sap/<SID>/<instance_directory>/log
dizini altında tutulmaktadır. Merkezi sistem logları ise /usr/sap/<SID>/<instance_directory>/log dizini altında tutulmaktadır.
Sistemde bir program üzerinde
çalışırken birden kesilen ve hata üreten işlemlerde sistemde Short Dump olarak
adlandırılan ve ana menüden Tools → ABAP
Workbench → Test → Dump
Analysis üzerinden ya da ST22 transaction ından
detayları görülebilecek olan hata kayıtları üretilmektedir.
Resim 3.2 Sistem Dumpları ( ST22
transactionı )
Bir
short dump incelendiğinde çok farklı konu başlıklarına ayrılmış olan bölümler
görülecektir. Bunlar hatanın oluştuğu program , kullanıcı , programda hata
alınan satır , SAP de konuyla ilgili aramada kullanılacak konu başlıkları gibi
detaylardır.
Bölüm 4. SAP Sistemini Oluşturan
Process ler
Bu
başlık altında SAP sistemlerinde çalışan process ler ve bu process lerden Work Processlerin sistemde bakımları konuları
işlenecektir.
SAP
sistemleri yüksek sayıda birlikte çalışan ve farklı görevleri olan process ler
içermektedir. Bu process ler ABAP ve JAVA Sistemlerde farklı farklı olup görev
tanımlarına göre detayları sırasıyla paylaşılacaktır.
AS
ABAP sistemlerde bu process ler her uygulama sunucusunda bulunan ABAP
Dispatcher ve onun tarafından ilgili gelen taleplerin yönlendirildiği work
processler i içermektedir.
Resim 4.1 SAP AS ABAP sistemini
oluşturan process ler
SAP
sistemlerinde ABAP sunucularda client lardan gelen istekleri ilgili Work
Process lere dağıtan ve bu isteklerin karşılığında üretilen sonuçları geri
gönderen ABAP Dispatcher bulunur. Bu dispatcher ın dağıtım yaptığı ve gelen
taleplere göre özelleşip ayrışan work process ler şunlardır :
.
Dialog Work Process ( D ) : Senkron olarak aktif kullanıcılardan gelen tüm
istekleri karşılıyan work process tir. Her dispatcher da en az iki adet Dialog
WP bulunmak zorundadır.
.
Background Work Process ( B ) : Asenkron olarak kullanıcılardan gelen işlerin
arka planda koşmasını sağlayan work process tir. Her sistemde en az iki adet
Background WP bulunmak zorundadır. Her dispatcher içinde birden fazla
Background WP tanımlanabilir.
.
Update Work Process ( V – V2 ) : Sistemde oluşan güncelleme işlemlerinde ilgili
yerde güncellemeyi yapmak için kullanılan work process tir. Her Sistemde en az
bir adet Update WP olmak kaydıyla daha fazla da Update WP tanımlanabilir.
.
Spool Work Process ( S ) : Sistemde oluşturulan listelerin printer lardan çıktı
olarak alınabilmelerini sağlayan work process tir. Her Sistemde en az bir adet
Spool WP olmak kaydıyla daha fazla da Spool WP tanımlanabilir.
.
Enqueue Work Process ( E ) : Shared Memory de bulunan lock tablosundaki lock
ları yöneten work process tir. Lock tablosu SAP Sisteminin Abap runtime ında
koşan mantıksal veritabanı locklarını içermektedir. Her sistemde sadece bir
adet Enqueue WP bulunur ve kesinlikle birden fazla tanımlanamaz.
Bu
work process lere ek olarak AS ABAP sistemlerde iç ve dış bağlantıyı sağlayan
servisler bulunmaktadır. Bu servisler :
.
Message Server ( MS ) : AS ABAP sistemlerde bulunan tüm dispatcher ların
yönetimini sağlar ve her SAP sisteminde bir adet Message Server bulunmaktadır.
.
Gateway ( GW ) : SAP sistemlerinin başka SAP sistemleriyle ya da farklı 3.
Party uygulamalarla iletişimini sağlar. Her dispatcher için bir adet GW
bulunur.
.
Internet Communication Manager ( ICM ) : SAP sistemlerinin Web Protokelleriyle
haberleşmesini sağlayan servistir. Client tan gelen web isteklerini SAP
sistemlerine yönlendirir. Her dispatcher için bir adet ICM bulunur.
AS
JAVA sistemlerde de AS ABAP sistemlerindeki aynı mantıkla çalışan Java
dispatcher ve altında Server Process ler bulunmaktadır.
Resim 4.2 SAP AS JAVA sistemini
oluşturan process ler
AS
Java sistemini oluşturan servisleri şu şekilde tanımlayabiliriz :
.
Java Dispatcher : Gelen istekleri
karşılamak üzere Server Process lere iletir ve Server Process leri yönetir.
.
Server Process ( S ) : İstekleri
karşılamak adına ilgili Java Process lerini çalıştırırlar. Her Server Process
multi-thread olarak çalışır ve bu özellikle beraber gelen çok sayıda isteğe
paralelde yanıt veriyor olabilir. Kurulumla beraber her dispatcher için bir
adet Server Process ayağa kaldırılır ve ihtiyaca göre bu sayı onaltı ya kadar
yükseltilebilir.
.
Java Message Server : SAP sistemindeki java dispatcher ları ve diğer servisleri
yönetir.
.
Java Enqueue Service ( ES ) : Bir server process içindeki java uygulama
programında bulunan mantıksal lockları yönetir.
.
Software Deployment Manager ( SDM ) : Java bileşenlerinin yönetiminin yapıldığı
standart araçtır.
Bir
SAP sistemi ihtiyaca göre AS ABAP , AS JAVA ve AS ABAP + JAVA olarak
kurulabilir.
Resim 4.3 SAP sisteminin kurulabilecek
tipleri
AS
ABAP içeren sistemlerde Central Instance ( CI ) üzerinde message server ve
enqueue server ın koştuğu sunucudur. Diğer uygulama sunucuları Dialog Instance
( DI ) olarak adlandırılır. AS ABAP instance ının genel izlenimi için SM51
transaction ı ya da ana menüden Tools → Administration → Monitor → System
Monitoring→ Servers ile görünüm sağlanabilir.Kullanıcınızı bağlı bulunduğu
instance üzerindeki Work Process lerin durumunu izlemek için SM50 transaction ı
ya da ana menüden Tools → Administration → Monitor → System Monitoring →
Process Overview ile görünüm sağlanabilir.
Bir
SAP sistemi üzerindeki tüm instance larda koşan Work Process lerin durumunu
izlemek içinse SM66 transaction ı kullanılabilir.
AS
JAVA içeren sistemlerde Java servislerinin genel durumunu görmek için http://hostname_fqdn:50000 -> System Information ile görünüm
sağlanabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder